Saturday, January 8, 2011

Nasib pengusaha bot penambang Seberang Takir

Baru-baru ini, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir, Haji Ahmad Razif Abdul Rahman telah memaklumkan kepada para pengusaha bot penambang di Seberang Takir untuk melupuskan bot-bot yang mereka miliki dengan menggantikan bot yang 'standard' bagi memberi imej baru dalam industri ini.

Cadangan yang dikemukakan oleh beliau itu telah ditolak oleh Persatuan Pengusaha Bot Penambang Seberang Takir. Lalu pihak beliau telah mengambil tandatangan persetujuan dari pengusaha-pengusaha berkenaan yang berjumlah 23 orang. Hanya seorang sahaja yang menandatanganinya.

Mengikut rancangan yang hendak dibuat oleh ADUN itu ialah menyediakan sebanyak 10 buah bot dengan menambah lapan buah lagi bot yang telah disiapkan sebelum ini. Dua buah bot sebelum ini dibina dengan kos sebanyak RM270 ribu sebuah. Manakalah bot baharu yang akan dibina ini katanya, menelan kos RM300 ribu sebuah.

Asalnya dua buah bot itu hendak diserahkan kepada pihak persatuan, tetapi akhirnya hanya diserahkan untuk operasinya sahaja.

Rancangan baharu pihak ADUN ini walaupun dilihat untuk memajukan perusahaan ini, tetapi jelasnya akan menjejaskan kedudukan mereka yang selama ini pun memperoleh pendapatan yang tidak menentu. Kerana itulah mereka menolak rancangan itu.

Tetapi pihak ADUN itu nampaknya berusaha juga untuk 'memaksa' para pengusaha bot itu supaya menerima cadangan itu. Antara langkah yang beliau ambil ialah akan membawa lawatan ke Vietnam seramai 30 orang yang sebahagiannya terdiri daripada para pengusaha tersebut.

Apalah nasibmu wahai Tok Nambang...

No comments:

Post a Comment